29 Ekim 2013 Salı

26 ekim, ikinci buluşma, atölyede


  • martı gününde güncel bir oyunken, şu anda klasik
  • dramaturg marifetiyle oyunu başka bir yere taşımak istemiyoruz
  • oyunun zaten içinde var olan iki toy tiyatro insanının yetişkinler arasında kaybolması
  • oyunda tatlı tatlı gülmeliyiz ve sonunda treplev intihar etmeli
  • eylemin anlamdan önce gelmesi temel meselemiz
  • başlangıç yine düşünme süreci ile olacak çünkü durumu tahayyül etmek zorundayız
  • başlangıçta tahayyül tasavvura egemen, yani öncelikle imgelerle düşünüyoruz. asla cümleler gelmiyor. einstein da aynı şeyi söylüyor. daima imgeler içinde bulduğum bi süreç yaşarım ve bunlar ancak ilerleyen aşamalarda tutarlılık kazanır ve formülleşirler
  • oyunculuk söz konusu olduğundaysa
    • durum: dışarının benden istekleri ve benim isteklerimin karşılaşması
    • oyuncu durumu tahayyül ettiğinde kaçınılmaz olarak imgeler devreye giriyor ve tende fiziksel belirtiler devreye giriyor
    • çünkü irade dışı bir şekilde beyinde fiziksel ve kimyasal olaylar sonucunda bazı nöral faaliyetler oluyor
    • bunun sonucunda duygu oluşuyor ancak biz bu duyguyu bilmiyoruz imgeler görüyoruz
    • durumu düşünmek, durumu dinlemek, durumu düşünmek demek dinlemek demek
    • oyuncunun en temel organı deri, en büyüğü de
    • bedenini itkiye açtığında eyliyorsun ve eyledikten sonra anlıyorsun
    • önce babama gücendiğimi anlarsam o sahneyi daha doğru oynayacağımı düşünüyorum
    • oysa babama gücenmem sonradan fark ettiğim bir şey
    • sahnede babama gücendiğimi bilerek oynadığımda beyin geçmişten gelen deneyimlerden çekerek oradan otomatik tepkiler veriyor
    • oyuncu bu durumda itkiyi tutar, hareketi ya da sesi değil
    • bu durumda daha önce var olanın silik bir fotokopisi değil, soyut olanın virtüel bir kopyası olur
    • düşünme oyna değil, oyuncu düşünecek
  • oyuncu yöntemine ilişkin oyunculardaki heves rol kişilerine karşı olan hevesten daha fazla olmalı ki roller beklediğimizden öte bir yola girsin
  • sektör tecrübesi yaşamış oyuncularda ortak olan yıpranma duygusu da güvenebileceğimiz bir yer
  • bu bahsettiğimiz durumla oyun arasında bağ kurmak istiyoruz. nasıl:
    • oyun zaten genç bir oyuncu ve genç bir yazarın heba olmasını anlatıyor. birinin durumunu gören diğeri intihar da eder
    • oyun oyuncuların oynayışıyla seyircilerin izleyişi arasında gerçekleşen olay
    • barba: oyuncunun ışıması 10mden sonra düşüyor. 10m dahilinde sende bir şey oluyorsa seyircide olmaması mümkün değil (ayna nöronlar)
    • 10mden fazla olduğunda seyirci gösterge izliyor, 'hakkında' bir şey izliyor
    • biri oyuncu biri yazar olduğu için (nina ve treplev) aynı hevesten farklı hayallere gidiyor
    • oyunun üstün isteğiyle labaratuvarımızın üstün isteği arasında organik bir bağ olsun istiyoruz
      • bütün oyun kişilerinin tiyatroyla bağı ve tiyatro hakkında söylediği sözler var
      • oyunda iki oyuncu iki yazar var
      • bizim 10 tane oyuncumuz var
      • bizim somut durumumuzdan hareketle
      • arkadinayı oynamakla dornu oynamak arasında bir fark var, biri oyuncu biri doktor
      • oyuncuların oyuncu olarak rol kişileriyle neden ilgilendiği
      • örneğin öner oyuncusu medvedenkoyla neden ilgileniyor
      • önce bu yeri idrak edersek ve medvedenkoyu ordan oynarsak reji istediğimiz yere gidebilir
      • trigorinin karşılığı oyuncu dünyasında da var
      • nina gibi bi oyuncu, dorn gibi bi oyuncu
      • 10 oyuncu ve reji ekibinin isteği görünür kılınacak böylece
      • dekorda da aynı etki
      • olandan ziyade olması muhtemel bir oyuncu aramak
  • eşcinseli oynarken: bu organizmada eşcinsel bir kimse zuhur etseydi hayalleri nasıl olurdu konuşması, oturması nasıl olurdu
  • icra ettikçe anlamaya çalışırsa oyuncu, olur
  • oyuncu dediğimiz şey, eylemeyen, oyun kişisine ait eylemlerin organizmada yaşamasına yol veren şeydir
  • bir oyuncuyu düşünüyor olabiliriz ama onun taklidi olmamalı. öyle olursa taşlama gibi parodi gibi olabilir
  • eğer trigorin gibi bi oyuncu varsa göle bakıp trigorinin repliğini aynen söylerdi
  • günümüzde oyuncu olma isteği, görünür olma isteği, özgün ötesi kendilik arayışı
  • oyuncular bir oyuncu halinin zihinde canlanması için oyunu okumalı
  • her iki çeviriyi de okumak gerekiyor, bariz farklı yerler var. ergin altan ve ataol behramoğlu çevirileri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.