25 Ekim 2013 Cuma

21 ekim buluşmasından notlar

  •  stanislavski - çehov ilişkisi
  • stansilavskinin kendisinin de martı oyunu yapması da önemli
  • reji defterinde mizansen vs. de var
  •  amacımız oyunculuk çalışmak, nerde ne kadar oynarız ne zamana çıkar derdi yok
  • sahnelerin sırayla çalışılmasına ilişkin:
    •  bildiğin bir karakteri değil merak ettiğin karakteri inşa etmiş oluyorsun
    • olabildiğince karakterin en azından sahne sırasıyla çalışılması
  • eylemin (aksiyonun) önce olduğunu düşünüyor, önemli değil öncül
  • anlarız ve yaparız gibi olur ama stansilavski yapınca anlarız diyor
  • dert, problem, görev - üstün amaç asıl derdin olarak çevrileilir
  • istek ve üstün-istek
  • karakter ne istiyor? dert psikolojik bi yere götürebiliyor, istek fiziksel
  •  koşulların senden istediğiyle senin isteklerinin karşılaşmasına durum diyoruz
  • sinirbilimcilerin oyunculuktan bahsettiklerini de görüyoruz
  • stanislavski in rehearsal ve grotowskiyle fiziksel eylemler üzerine çalışmak
  •  saffet murat tura - 'histerik bilinç' ve 'madde ve mana'
  • hayatta da önce eylem var. düşündük ve yaptık sanıyoruz, oysa tersi söz konusu. ama 'ben'i süreklii yeniden kurmak için tersiymiş gibi düşünmeye mahkumuz
  • karşıdakinin yaptıklarından etkilenimle bir takım olaylar meydana geliyor bedende ve karar alıp tepki verdim sanıyorsun
  •  iç ve dış ayrımının da kurgusal olduğunu kabul etmeliyiz
  • duyguların da sonuç olduğunu söyleriz, oysa duygular önce oluşan şeyler ve bizim haberimiz yok. duygular bizim de fark edebileceğimiz fiziksel belirtilere dönüşüyorlar
  • "ne hissediyorsun" diye sorduğumuz anda "ensemde bi yumruk var sanki" cevabını istiyoruz. "üzüntü, sıkıntı hissediyorum" istemiyoruz
  • içerdeki aksiyonu dışa vurmak
  • organın elin kolun değil, oynatan organ deri
  • farkına varıp tutman gereken elinde-kolunda-ensendeki itki
  • senden önce başlayan şeyi tut
  • pulse - atım, im - içerden.. impulse==içerden atan şey
  •  beden kaybolma eğiliminde, hayatta kalmaya adapte olması
  •  insan korkak bi hayvan!
  •  kendimizde olan olayları dışsallaştırarak algılıyoruz, bu nedenle esas olarak hep dinleme halindeyiz
  • bedenimde oluşan belirtiyi yakalarsam tekrar tekrar olur, her defasında yeniden
  • hayat travmalardan oluşuyor. aman başıma bir şey gelmesinden dolayı beden bir çok sistem geliştirmiş. çocuğa "bir şey olmadı"yı söylediğin yer hafızana daha önceden attığın için. organizma ekonomik davranıyor, bedeni korumak için
  • oyunculukta kısa devre olmadan eyleyebilmeli
  • bedeninde belirdiği anda itkiyi fark etmek ve bedenin hassaslaşması, teninin açık olması
  • her defasında yeniden yapmak değil de her defasında bedene yol vermek
  •  rol kişisinin deneyimlerine açmış olduğun bedenine olmakta olanı yakalayıp eyleme
  •  o an sen olay mahalinin bir parçasısın
  • sende ve senden dışarı doğru olan olaylar
  • düşünüyorum o halde varım değil varım ve sonuç olarak düşünüyorum
  • düşünmüyorum, düşünce olayı ben olayında meydana geliyor
  • ayna nöronlar
  • as if loop olduğunda ya sıkılıyoruz ya da hayranlık duyuyoruz
  • her iki durumda da gerçek bi karşılaşma yaşamıyoruz
  • rol kişisi belirdiğinde rol ara ekran (interface) olur. o o tarafta ben bu tarafta. ikimiz birlikte rol kişisini, karakteri, adamı ya da kadını anlarız
  • oyunun ne anlatması gerektiği konusunda düşünmek durumda değiliz. konuştuğumuz teknik hali sağlayabilirsek oyun zaten belirecek
  •  madem ki oyun anında oyuncuda olanın karşılığı seyircide de oluşuyor, arada karakterde buluşuyoruz. ama asıl ilişki oyuncuyla seyirci arasında oluşan özel bi ilişki. oyuna açılmış olan oyuncuyla seyire açılmış olan seyircinin arasında da dramatik bi ilişki oluşamaz mı
  • oyuna ilişkin
    •  metnine dokunmayacağımız bi oyun olsun
    • ağza yakıştırmak değil ama farklı söylediğimizde daha çok kast edeceksek ihanet etmeden değiştirebiliriz
    • amaç oyuncunun işini kolaylaştırmak değil. karaktere gidemeyince karakteri kendine çekmek için ağzını kendine yaklaştırıyor
  • oyunda direk olarak seyirciye söylenebilecek yerler var. buralarda yönelim seyirci olabilir mi, geçişi de oynar oyuncu. oyun sanki tanıkların önünde yazılmış gibi
  • neyi saklayacağız neyi göstereceğiz
  • önümüzde baştan sona akan bi dramatik aksiyon varken...
  •  seyirci açısından benim orada olduğumun farkında olunduğunu hissederim aynı zamanda yok muşum gibi yapılarak üzerime gelinmediğini de görmüş olurum
  • iki olay devam ediyor gibi değil. olayın seyircilere de açılması. tanıklar huzurunda cereyan eden bir şey olması.
  • yönelim: bunu kime oynuyosun, maşaya değil de kendi kendine söyle vs.
  • istekle alakalı anlam, mahiyet ve yönelim
  • mahiyet değişikliği. tutma fiili, verme fiili vs.
  • 'tutma'da seyirci olarak yalnız kalıp sorumluluk alırım üzerime, 'verme'de ise daha rahat olurum
  • vererek, alarak, tutarak, bırakarak
  • mahiyetin değişimiyle birlikte seyirci dramaturgisi de değişir
  • düşündüğün şeyler arttıkça rol o kadar serbest kalıyor
  • eğer uyuyan adamı oynuyorsan bile sahnenin merkezinde sen varsın, kavga edenler değil. sen ne kadar uyursan ötekilerin kavgası o kadar vurgulanır
  • oyuncu ve karakter aynı organizma içinde paralel yaşıyorlar
  • sen oyuncu olarak düşünüyorsun ama karakter oynuyor
  • medvedenko neden gider maşaya takılır?
  • treplevin ısrarı neden?
  • maşa treplevde olan ısrarından gizli gizli keyif mi alıyor?
  • trigorin kendini alamama haline nasıl düşüyor?
  • arkadina kendi halinin ne derece farkında? kendini dışarıdan nasıl görünüyor?
  • doktor nerden nasıl seçiyor birlikte olacağı kadınları?
  • seyirci ikna olmaya açık, neye ikna edeceğiz?
  • seyirci şahit olacak ama neyin şahiti?
  • şahit: başına her şey gelir ama müdahele edemez
  • sinema meddaha çok yakın? çünkü birisi belli bi maksatla bize bir şey anlatmak istiyor. bizden önce izlenmiş ve sonuçlandırılmış bir şeyi izliyoruz. tiyatro buraya düşmeli mi?
  •  "yönetmen olarak bi derdim var ve bunu anlatamak istiyorum" tavrı değil de karşılaşmada seyirci ve oyuncuların başına ne gelecek
  • seyirci de arama sürecine şahit olsun?
  • tansu böyle birisiyken trigorini neden yaşatmak ister de görünebilir mi?
  •  gelenek adı üzerinde 'gel'miş. sana gelenekten ne geldiğini araştırmak yerine geleneği kopya edip geleneği öldürmek neden?

·        

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.